Değerli Üyelerimiz;
Avrupa Birliği’nin “Ambalaj ve Ambalaj Atıkları Yönetmeliği (Packaging and Packaging Waste Regulation -PPWR)” birliğin resmî gazetesinde 22.01.2025 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe girdi.
**Yönetmeliğin orijinaline Regulation – EU – 2025/40 – EN – EUR-Lex linkinden erişebilirsiniz.
**Yönetmeliğin TR formatına da BURADAN erişebilirsiniz.
Yönetmelik ambalajlamanın tüm alanlarına yönelik hükümler içeriyor
Avrupa Parlamentosu Çevre Komitesinin tarafından, ambalaj atığının azaltılmasını ve mevcut ambalajların geri dönüştürüle bilirliği ve yeniden kullanılabilirliğinin artırılmasını amaçlayan AB Ambalaj ve Ambalaj Atığı Tüzüğü Taslağına yönelik tutumuna ilişkin rapor, 24 Ekim 2023 tarihinde kabul edilmiştir.
Avrupa Parlamentosu ve Konseyi tarafından 19 Aralık 2024 tarihinde onaylanan yönetmelik birliğin 2019/1020 sayılı ve 2019/904 sayılı direktiflerinde değişiklik yaparken, 94/62/EC sayılı direktifini ise yürürlükten kaldırıyor.
Birlik ülkelerinde döngüsel ekonomiye geçişi desteklemeyi hedefleyen yönetmelik bu doğrultuda birlik ülkelerinde ambalaj atıklarının azaltılmasının yanısıra, geri dönüşüm oranlarının da artırılması için birlik ülkelerindeki geri dönüşüm pazarında bütünleşme sağlanmasını ile operasyonel maliyetlerinin azaltılmasına yönelik hükümler içeriyor.
Yönetmelik tüketicilere yönelik olarak da yeniden kullanılabilir seçeneklerin teşvik etme ile birlikte, ambalaj hacimlerini ve ağırlıklarını en aza indirme, ambalajların geri dönüştürebilir özelliğini belirten etiketlere yönelik hükümler de içeriyor.
Yönetmelikte insan sağlığını korumaya yönelik olarak da ambalajlarda perfloroalkil ve polifloroalkil maddeler (PFAS) ve bisfenol A (BPA) gibi tehlikeli maddelerin sınırlandırılmasını içeren maddeler yer alıyor.
Yönetmelikte yer alan hükümler perakende mağazalardan, kargo ve taşıma faaliyetlerine kadar tüm alanlarda kullanılacak plastik ambalajları içeriyor.
Avrupa Birliği ülkelerinde gerçekleşen
· Plastik tüketiminin %40’ı,
· Kâğıt tüketiminin ise %50’si ambalajlarda kullanılırken,
· Bu atıklar belediye atıklarının %36’lık bölümünü oluşturuyor.
Bu yönetmelik çevre üzerindeki etkiyi azaltmak, geri dönüşümü desteklemek ve döngüsel ekonomiyi teşvik etmek için ambalaj malzemelerinin ve ilgili atık akışlarının yönetimini standartlaştırmayı ve optimize etmeyi amaçlamaktadır.
PPWR'nin temel hedeflerinden bazıları şunlardır:
1. Atık Azaltma
PPWR; yeniden kullanılabilir ve yeniden doldurulabilir ambalajların desteklenmesi, ambalaj tasarımlarının optimize edilmesi ve aşırı ambalajlamanın caydırılması gibi önlemler uygulayarak oluşan ambalaj atıklarının genel hacmini en aza indirmeyi amaçlamaktadır.
2. Geri Dönüşüm ve Geri Kazanım
Yönetmelik, ambalaj atıklarının geri dönüşümü ve geri kazanımı için hedefler belirlemekte ve Üye Devletleri'ni, ambalaj malzemelerini çöp ve yakma sahalarından ayırmak amacıyla verimli atık toplama, sınıflandırma ve geri dönüştürme sistemleri geliştirmeye teşvik etmektedir.
3. Kapsamlı Üretici Sorumluluğu
PPWR üreticilerin, ürünlerinden kaynaklanan ambalaj atıklarını yönetmek için mali ve operasyonel sorumluluğu üstlendiği kapsamlı üretici sorumluluğu (EPR) programları oluşturmaktadır. Bu, üreticileri geri dönüşümü daha kolay ambalajlar tasarlamaya özendirmekte ve sürdürülebilir malzeme kullanımını teşvik etmektedir.
4. Pazar Uyumlaştırması
PPWR, AB Üye Devletleri genelinde ambalajlama düzenlemelerini uyumlaştırarak Avrupa pazarında faaliyet gösteren işletmeler için eşit bir rekabet ortamı oluşturmayı, ticareti kolaylaştırmayı ve sürdürülebilir ambalajlama çözümlerinde yenilikleri desteklemeyi amaçlamaktadır.
5. Geri Dönüştürülmüş Malzemelerin Kullanımı
PPWR, plastik ambalajda geri dönüştürülmüş minimum madde miktarı için hedefler belirlemektedir. Bu sayede ikincil ham madde pazarının canlanması ve fosil ham madde ihtiyacının azalması beklenmektedir.
Ambalaj ve Ambalaj Atıkları Yönetmeliği (PPWR) zaman çizelgesi
2024 => PPWR'nin yürürlüğe girmesi – düzenlemeler sonuçlandırılacak ve yürürlüğe girecektir
2030=> Ambalajlar geri dönüşüme yönelik tasarlanmalıdır, geri dönüştürülmüş madde hedefleri ve malzeme kullanımının en aza indirilmesi yürürlüğe girer, birinci yeniden kullanım hedefleri
2035=> Ambalajlar büyük ölçekte geri dönüştürülmelidir (toplanmalı, sınıflandırılmalı ve yüksek oranda geri dönüştürülmeli)
2038 => En düşük ambalaj geri dönüşüm derecesi olan C derecesi yasaklanacaktır
2040 => Daha yüksek geri dönüştürülmüş madde oranı gereklilikleri, ikinci yeniden kullanım hedefleri
Ticaret Bakanlığı Yardımcı bilgiler:
AB Ambalaj ve Ambalaj Atığı Mevzuatı
Döngüsel Ekonomi Eylem Planı kapsamında, ambalaj atığının azaltılması ve mevcut ambalajların geri dönüştürülebilirliği ve yeniden kullanılabilirliğinin artırılması amacıyla, 1994 tarihli Ambalaj Direktifini revize eden Ambalaj ve Ambalaj Atığı Tüzüğü Taslağı 30 Kasım 2022 tarihinde Avrupa Komisyonu tarafından açıklanmıştır.
AB verilerine göre ambalajların % 40’ı plastik, % 50’si kağıt malzemeden üretilmekte olup, ambalaj atıkları belediye atıklarının % 36’sını teşkil etmektedir. Ambalaj kaynaklı sera gazı emisyonlarını 2030 yılı itibariyle 66 milyon tondan 43 milyon tona düşürmeyi, su kullanımını 1.1 milyon m3 azaltmayı, 2030 yılı itibariyle ambalaj atığı geri dönüşüm oranını %73’e çıkarmayı amaçlayan mevzuatın, belirlemiş olduğu sürdürülebilirlik ve etiketleme kriterlerini karşılamayan ambalaj malzemelerinin AB pazarına arzı mümkün olamayacaktır. Bu kapsamda mevzuatla özetle, aşağıdaki hususlarda düzenlemeler yapılması öngörülmektedir:
- Ambalaj malzemelerinde bulunacak kurşun, kadmiyum, cıva ve hekzavalan krom oranının 100 mg/kg sınırını geçmemesi gerekmektedir.
- Plastik, cam, metal, kağıt, tekstil, seramik malzemelerinden oluşan ambalaj türlerinin detaylı olarak belirlendiği mevzuata göre, 2030 yılı itibariyle yalnızca geri dönüştürülebilir ambalajların piyasaya arzı mümkün olacak, geri dönüşüm için tasarım kuralları uygulama mevzuatları ile belirlenecektir.
- Taslakta plastik ambalajlar için zorunlu geri dönüştürülmüş içerik oranının, türüne göre 2030 yılı için %10-%35, 2040 yılı için %50-%65 olması öngörülmektedir.
- Marketlerde sebze-meyve için kullanılan türden çok hafif nitelikli plastik poşetlerin biyo-çözünür olması öngörülmektedir.
- Gereksiz ambalaj kullanımının azaltılması amacıyla, ambalajların küçültülmesi, özellikle e-ticarette gereğinden büyük ambalaj kullanılmaması, ambalajlardaki boşluk oranının %40’ı geçmemesi amaçlanmakta olup, buna yönelik teknik ve performans kriterleri belirlenmiştir.
- Ambalajların, malzeme içeriğine, yeniden kullanılabilirliğine veya tek kullanımlık olup olmadığına ilişkin kriterleri belirlenmiş bir etiket taşıması öngörülmektedir. Ayrıca, ambalajın yeniden kullanım imkanlarına, toplama merkezlerine dair bilgilere dijital erişim sağlayan ve ürünün yaşam döngüsünün takip edilebildiği QR kod veya benzeri bir dijital veri sağlayıcısı taşıması amaçlanmaktadır.
- Otel şampuanları, paket servise yönelik olmayan tek kullanımlık tabak, bardaklar, 1,5 kilonun altındaki meyve ve sebze paketleri gibi tek kullanımlık ambalaj malzemelerinin kullanımının yasaklanması öngörülmektedir.
- Yeniden kullanılabilir ve doldurulabilir ambalaj kullanımının yaygınlaştırılması amacıyla farklı ambalaj türleri için hedefler belirlenmiş olup, örneğin su ve alkolsüz içecek ambalajlarının 2030 yılı itibariyle %10, 2040 itibariyle %25 oranında yeniden kullanılabilir ve doldurulabilir olması amaçlanmıştır.
- Kişi başına düşen ambalaj atığı miktarının 2030 yılında %5, 2035 yılında %10 ve 2040 yılında %15 oranında azaltılmasına yönelik politikalar geliştirilmesi öngörülmüştür.
- Ambalaj üreticilerinin ambalajın geri toplanması, geri dönüştürülmesi, yeniden kullanılması gibi tüm süreçlerinden sorumlu olduğu Genişletilmiş Üretici Sorumluluğu (Extended Producer Responsibility- EPR) uygulaması kapsamında, üye ülkeler tarafından kurulacak olan kayıt sistemine kaydolmaları, üye ülkelerde ürünlerinin kullanım sonrası süreçlerini yönetmek üzere ERP temsilcisi ataması veya ERP sürecini yürütmek üzere Üretici Sorumluluğu Organizasyonu tayin etmeleri gerekmektedir.
- EPR kapsamında, AB’de piyasaya arz edilen ya da ithal edilen tüm ambalaj ürünlerinden ERP ücreti tahsil edilecek, taslak ekinde yer alan geri dönüştürülebilirlik sınıflandırmalarına göre, daha sürdürülebilir ürüne daha düşük ücret uygulanacaktır.
- Üye ülkelerin ambalaj atıklarının geri dönüşümünü ve geri kullanımını sağlamak üzere atık toplama ve depozito iade sistemleri kurması gerekmektedir.
- Üye ülkelerin geri dönüşüm hedeflerinin tutturulması amacıyla gerekli tedbirleri alması gerekmektedir. Bu kapsamda, 31 Aralık 2025 tarihi itibariyle tüm ambalaj atıklarının %65’inin, malzemelerine göre plastikte %50, ahşapta %25, metalde %70, alüminyumda % 50, camda %75, kağıt ve kartonda % 75 oranında geri dönüştürülmesi, bu oranların 31 Aralık 2030 itibariyle tüm ambalaj türlerinde % 70’e, plastikte %55, ahşapta %30, metalde % 80, alüminyumda % 60, camda % 75 ve kağıt ve kartonda %85’e çıkarılması amaçlanmaktadır.
Anılan taslağın yanı sıra, Komisyon tarafından biyobozunur, biyoçözünür ve kompost edilebilir plastiklerin tasarımı, geri dönüştürülmesi ve atık yönetimine ilişkin hususları netleştirmek amaçlı bir bildiri yayımlanarak, tüketicilerin bilgilendirilmesi, aldatıcı söylemlerin engellenmesi ve söz konusu plastik türlerinin en uygun koşullarda döngüsel ekonomiye kazandırılması hedeflenmiştir.
Komisyonun bu kapsamda sunduğu yeni çerçeveye ilişkin yayımlanan bildiride özetle:
- Biyobazlı plastikleri üretmek için kullanılan biyokütlenin, çevreye zarar vermeden ve "biyokütlenin basamaklı kullanımı" ilkesine uygun olarak sürdürülebilir bir şekilde tedarik edilmesi gerektiği; bu doğrultuda üreticilerin, hammadde olarak organik atık ve yan ürünlerin kullanımına öncelik vermesi gerektiği; ayrıca, yeşil aklamayla (greenwashing) mücadele etmek ve tüketicileri yanıltmaktan kaçınmak için üreticilerin "biyoplastikler" ve "biyobazlı" gibi plastik ürünlerle ilgili jenerik iddialardan kaçınmaları gerektiği; biyobazlı içerikle ilgili iletişim kurarken üreticilerin, üründeki biyobazlı plastik içeriğin kesin ve ölçülebilir payına atıfta bulunması gerektiği (örneğin: 'ürün, %50 biyobazlı plastik içeriği içerir'),
- Biyobozunur plastiklere dikkatle yaklaşılması gerektiği; bunların, sürdürülebilir bir gelecekte yerleri olduğu ancak çevresel faydalarının ve döngüsel ekonomi için değerlerinin kanıtlandığı belirli uygulamalara yönlendirilmeleri gerektiği; bunların hangi koşullar altında ve hangi ortamda biyolojik olarak parçalanmalarının ne kadar süreceğini gösterecek şekilde etiketlenmesi gerektiği; Tek Kullanımlık Plastik Direktifi kapsamına girenler de dahil olmak üzere, çöpe atılması muhtemel ürünlerin biyolojik olarak parçalanabilir olduğunun iddia edilemeyeceği veya bu şekilde etiketlenemeyeceği,
- Endüstriyel olarak kompostlanabilir plastiklerin yalnızca çevresel faydaları olduğunda, kompostun kalitesini olumsuz etkilemediklerinde ve uygun bir biyoatık toplama ve arıtma sistemi mevcut olduğunda kullanılması gerektiği; endüstriyel olarak kompostlanabilir ambalajlara yalnızca çay poşetleri, filtre kahve kapsülleri ve pedleri, meyve ve sebze etiketleri ve çok hafif plastik poşetler için izin verileceği; ürünlerin, her zaman AB standartlarına uygun endüstriyel kompostlama sertifikasına sahip olduklarının belirtilmesi gerektiği bildirilmektedir.
Avrupa Parlamentosu Pozisyonu
Avrupa Parlamentosu Çevre Komitesinin tarafından, ambalaj atığının azaltılmasını ve mevcut ambalajların geri dönüştürülebilirliği ve yeniden kullanılabilirliğinin artırılmasını amaçlayan AB Ambalaj ve Ambalaj Atığı Tüzüğü Taslağına yönelik tutumuna ilişkin rapor, 24 Ekim 2023 tarihinde kabul edilmiştir.
Parlamento üyeleri tarafından, hijyen nedenleriyle gerekli olmadığı veya gıda israfını önlemeye yardımcı olmak amacıyla ambalajsız gıdalar için birincil ambalaj olarak kullanılmadığı sürece, 15 mikronun altındaki çok hafif plastik taşıma torbalarının satışının yasaklanması talep edilmektedir.
Ayrıca raporda, Tüzük Taslağında yer alan genel ambalaj azaltma hedeflerinin yanı sıra, özel olarak plastik ambalaj için 2030’a kadar %10, 2035’e kadar %15 ve 2040’a kadar %20 oranında atık azaltma hedefleri yer almaktadır. Ambalajlardaki plastik parçaların ambalaj türüne bağlı olarak asgari geri dönüştürülmüş içerik içermesi ve buna yönelik olarak 2030 ve 2040 yılları için belirli hedefler belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Yeniden kullanılacak (reuse) veya yeniden doldurulacak (refill) ambalajlar arasında ayrım yapılması ve gerekliliklerinin netleştirilmesi; yeniden kullanılabilir ambalajların ileriki aşamalarda belirlenmesi öngörülen asgari kullanabileceği sayı da dahil olmak üzere birtakım kriterleri karşılamasının gerekeceği öngörülmektedir.
Diğer taraftan Parlamento üyeleri tarafından kabul edilen raporda, gıda ile temas eden ambalajlara kasıtlı olarak eklenen, özellikle kağıt ve karton gıda ambalajları olmak üzere yanmaz ve su geçirmez ambalajlarda yaygın olarak kullanılan “sonsuz kimyasalların” (perflorlu ve poliflorlu alkil maddeler (PFAS) ve Bisfenol A) kullanımının yasaklanması yer almaktadır.
Önerilen diğer önlemler arasında, AB’deki tüm ambalajların geri dönüştürülebilir olarak değerlendirilmesine yönelik gereksinimlerin arttırılması; 2029 yılına kadar ambalaj malzemelerinin %90’ının ayrı toplanmasının sağlanması ve çevrimiçi hizmet sağlayıcılarının üreticilerle aynı Genişletilmiş Üretici Sorumluluğu (GÜS) yükümlülüklerine tabi olmaları gibi hedefler yer almaktadır.
AP Genel Kurulu, 22 Kasım 2023 tarihinde gerçekleştirdiği oturumunda, Tüzük teklifine ilişkin pozisyonunu teşkil eden raporu, 426 lehte, 125 aleyhte ve 74 çekimser oy ile kabul etmiştir.
AB Konseyi Pozisyonu
AB Konseyi tarafından 18 Aralık 2023 tarihinde Tüzük Taslağına ilişkin Konsey ile Avrupa Parlamentosu arasındaki müzakerelerin başlatılması için yetki tanıyan bir tutum belgesi kabul edilmiştir.
Konsey’in tutum belgesine göre:
- Komisyon önerisinin, kullanılan materyale bakılmaksızın tüm ambalajları kapsayan hali ve sürdürülebilirlik gereklerinin çoğu korunmuştur.
- Geri dönüştürülebilir ambalajlara ilişkin olarak, piyasaya sürülen tüm ambalajların Komisyon tarafından önerildiği şekilde geri dönüştürülebilir olması gerektiğine ilişkin hüküm korunurken, ambalajların malzeme geri dönüşümü için tasarlandığı ve atık ambalajların ayrı olarak toplanabildiği, sınıflandırılabildiği ve uygun ölçekte geri dönüştürülebildiği durumlarda geri dönüştürülebilir olarak kabul edilmesi önerilmiştir.
- Plastik ambalajlardaki minimum geri dönüştürülmüş içeriğe ilişkin 2030 ve 2040 yılları ambalaj atığı azaltım hedefleri korunmakta ve 2034 yılına geldiğinde Komisyonun 2030 hedeflerinin uygulamalarını gözden geçirmesi ve 2040 hedeflerinin fizibilitesini değerlendirmesi gerekecektir.
- Çay poşetleri ve meyve ve sebzelerin üzerindeki yapışkan etiketlerin kompostlanabilir olması gerektiği hususu korunurken, Üye Devletlere kahve kapsülleri ve hafif plastik taşıma torbaları gibi diğer ambalajların belirli koşullar altında kompostlanabilir olma zorunluluğunu getirme seçeneği getirilmiştir.
- Yeni kuralların üreticilerin ve ithalatçıların korumalı ambalaj tasarımları dışında ambalajların ağırlığını ve hacmini en aza indirmelerini zorunlu kılarak, gereksiz ambalajlamayı azaltması öngörülmektedir.
- Taslak Tüzükte, üye devletlerin 2029 yılına kadar tek kullanımlık plastik şişeler ve metal içecek kaplarının yıllık en az %90'ının ayrı toplanmasını sağlaması öngörülmekte ve bu hedefe ulaşmak için, söz konusu ambalaj formatları için depozito iade sistemleri (DRS) kurmaları beklenmektedir. Konsey, bu hükümlere ek olarak, mevcut toplama sistemleri ile 2026'da %90 oranında ayrı toplama hedefine ulaşan üye devletler için DRS uygulaması zorunluluğuna bir muafiyet getirilmesine yönelik hüküm eklemiştir.
- Meyve, sebzeler, içecekler, soslar ve otellerde tuvalet ürünleri için hazırlanan paketlerde kullanılan tek kullanımlık plastik ambalajların kullanımına getirilen kısıtlamaya ilişkin olarak, organik meyve sebzeler gibi bazı durumlarda muafiyet olabileceğine ilişkin öneri eklenmiştir.
- Etiketleme ve genişletilmiş üretici sorumluluğuna ilişkin hükümler korunmuştur.
Uygulamaya başlanma süresi, mevzuatın yürürlüğe girmesinden 18 ay sonrasına uzatılmıştır
PPWR politikaları ambalajlamanızı nasıl etkiler
Tüm ambalajlar geri dönüştürülebilir olmalıdır
Değişiklik 2 adımda gerçekleşecektir:
- 2030'a kadar tüm ambalajlar Geri Dönüşüme Uygun Tasarlanmış (DfR) olmalıdır. Ambalajlar, DfR kriterlerini karşılamalıdır ve geri dönüştürülebilirliğe göre A-C aralığında derecelendirilecektir.
- 2035'e kadar tüm ambalajlar Büyük Ölçekte Geri Dönüştürülmüş olmalıdır. Ambalajlar ayrı olarak toplanabilir, sınıflandırılabilir ve geri dönüştürülebilir.
Avrupa Komisyonu, DfR kriterlerini ikincil mevzuatta belirleyecektir
Plastik ambalajlar için geri dönüştürülmüş madde hedefleri
PPWR tarafından belirlenen plastik ambalajlar için geri dönüştürülmüş madde hedeflerinin ilk etabı 2030'da yürürlüğe girecektir. Farklı ambalaj türleri, farklı seviye hedeflere tabi olacaktır. Özellikle doğada çözünebilir ve hassas temas uygulamaları için belirlenen ambalajlara muafiyetler tanınmaktadır.
İkincil mevzuat; hesaplama yöntemleri, kimyasal olarak geri dönüştürülmüş maddelerin onaylanması ve sertifikasyon yöntemleri de dahil olmak üzere plastik ambalajda geri dönüştürülmüş madde gerekliliklerini belirleyecektir. Geri dönüştürülmüş madde, daha yüksek olduğu takdirde EPR ücretlerini azaltabileceği EPR programları aracılığıyla ambalaj maliyetlerini etkileyecektir. Geri dönüştürülmüş maddeden üretilen plastik etiketlerin kullanımı ambalaj döngüselliğini artırabilir.
Kapsamlı Üretici Sorumluluğu ücretleri sürdürülebilir uygulamaları teşvik eder
Üreticilerin 2028'e kadar, ambalaj atık yönetimi masraflarını karşılayabilmek için Kapsamlı Üretici Sorumluluğu (EPR) ücretlerini ödemesi gerekecektir. Ücretler, geri dönüştürülebilir ambalajların benimsenmesini ve geri dönüştürülmüş malzemelerin kullanımının artırılmasını teşvik edecek şekilde ayarlanmaktadır. Bunun aksine daha az çevre dostu alternatifler cezalandırılacaktır. Ücretler, ambalaj geri dönüşüm derecesine (A-C) ve plastik ambalajda geri dönüştürülmüş madde oranına göre belirlenecektir.
İşletmeniz; geri dönüşüme olanak sağlayan, geri dönüştürülmüş malzemeler kullanan ve malzeme kullanımını en aza indiren daha sürdürülebilir etiket malzemelerini tercih ederek EPR ücretlerini etkili bir şekilde azaltabilir.
Ambalaj ağırlığını ve hacmini en aza indirme
Üretici veya ithalatçı 2030'a kadar, ürün ambalajlarının hem ağırlığı hem de hacmi en aza indirilmiş olarak tasarlandığından emin olmalıdır.
Doğada çözünebilir ambalaj ve etiketler
Temel gereklilik, ambalajların geri dönüşüme uygun şekilde tasarlanmasıdır ancak bunun yerine doğada çözünebilirliğin gerekli olduğu birkaç istisna vardır. Bunlar, PPWR politikaları tarafından belirlenen çözünme standartlarına 2028'e kadar uymak zorunda olan, meyve ve sebzelere yapıştırılan yapışkan etiketlerdir.
Yeniden doldurulabilir ve yeniden kullanılabilir ambalaj hedefleri
2030'a kadar hem alkollü hem de alkolsüz içecek sektörleri, ürünlerinin en az %10'unun yeniden kullanıma hazır ambalajlama sistemlerinde sunulmasını sağlamalıdır. Sürdürülebilirlik çabalarını daha da artırmak için 2040'a kadar %40'lık bir PPWR hedefi belirlenmiştir.
Ek olarak otel/restoran/kafe sektörleri, tüketicilerin paketlenecek yiyecek ve içeceklerini koymak için kendi kaplarını getirebileceği bir sistem sağlamalıdır.
Şu anda, yeniden kullanılabilir ambalaj etiketlemeleriyle ilgili özel gereklilikler belirlenmemiştir.
Kaynaklar:
https://yesilekonomi.com/abnin-ambalaj-ve-ambalaj-atiklari-yonetmeligi-yururluge-girdi/
https://www.upmraflatac.com/tr/surdurulebilir-ambalajlama/ppwr/