Avrupa Endüstrisi Zor Durumda: Cefic Başkanı AB Liderlerini Kimyasallar için 10 Maddelik Kurtarma Planını Uygulamaya Çağırdı

AB endüstrisinin azalan talep, yükselen enerji fiyatları ve artan düzenleyici yüklerle karşı karşıya olduğu bir ortamda - daha geniş kapsamlı Antwerp Deklarasyonunda da dile getirildiği üzere - Cefic, kapsamlı bir Kimya Endüstrisi Paketine dahil edilmesi gereken 10 acil eylemi ortaya koymuştur.

25.03.2025

“Bizim için saat 12'yi çoktan geçti.” Cefic Başkanı İlham Kadri, bugün Başkan Yardımcısı Stéphane Séjourné ve Komisyon Üyesi Jessika Roswall'ın öncülüğünde düzenlenen Kimya Sanayi Paketi konulu Yüksek Düzeyli Stratejik Diyalog toplantısında bu sert uyarıyı yaptı. Politika yapıcılara, endüstri liderlerine ve sivil topluma hitap eden Kadri ve diğer CEO'lar şunu açıkça ifade etti: Avrupa'nın kimya endüstrisi krizde. Acil ve hedefe yönelik adımlar atılmazsa daha fazla üretim tesisi kapanacak, yatırımlar başka yerlere kayacak ve Avrupa küresel rakiplerinin daha da gerisine düşecektir.


“Avrupa'nın kimya endüstrisi, endüstriyel ekosisteminin temelidir; tüm önemli değer zincirleri bize bağlıdır... Ancak bugün, küresel rakiplerimiz önde koşarken şirketler Avrupa'daki yatırımlarını durduruyor. Acil önlem alınmazsa, bütün bir sanayi üssünü kaybetme riskiyle karşı karşıyayız. Bu sadece kimyasallarla ilgili değil; Avrupa'nın ekonomik ve stratejik geleceğiyle ilgili.”

Dr. İlham Kadri - Cefic Başkanı


AB sanayisi azalan talep, artan enerji fiyatları ve giderek ağırlaşan düzenleyici yüklerle karşı karşıya kalırken – bu sorunlar daha geniş kapsamlı Anvers Bildirgesi'nde de gündeme getirilmiştir – Cefic, kapsamlı bir Kimya Sanayi Paketi'ne dahil edilmesi gereken 10 acil eylemi ortaya koymuştur. Bu eylemler, PFAS ve REACH'in ötesine geçmeli ve Avrupa kimya sanayisinin kıtadaki varlığını yeniden güçlendirebilmesi için ihtiyaç duyduğu acil ve özel desteği sağlamalıdır.


  1. Avrupa Savunma sanayilerinde kullanılan kimyasalların AB değer zincirlerinin güvence altına alınması için bir plan – Kimyasalların Readiness 2030 hedefinin ayrılmaz bir parçası olması.
  2. Enerji maliyetlerini düşürmeye yönelik doğrudan önlemler – Uygun Fiyatlı Enerji Eylem Planı'na ek olarak derhal rahatlatıcı tedbirler, organik kimyasalların AB'nin dolaylı maliyet telafi listesine yeniden alınması ve hidrojenin düşük karbonlu enerji kaynağı olarak sürdürülebilirliğinin sağlanması.
  3. Ticaret korumasına ilişkin açık ve acil bir politika – Damping karşıtı önlemlerin hızlandırılması, gümrük tarifesi anlaşmazlıkları ve Rusya yaptırımlarına karşı güçlü bir AB yanıtının güvence altına alınması.
  4. Basitleştirme ve yük azaltımına odaklanmaya devam edilmesi – Büyük ve küçük ölçekli şirketler için idari yükleri hafifletmeye yönelik bir Omnibus paketi.
  5. Döngüselliğe dair netlik – Kimyasal geri dönüşüm için kütle dengesi muhasebe kurallarının en kısa sürede netleştirilmesi.
  6. Uygun fiyatlı hammaddeye erişim için özel bir politika – İklim hedeflerine ulaşmak amacıyla biyolojik bazlı ve döngüsel malzemelerin güvence altına alınması, Ukrayna’nın potansiyelinden faydalanılması dahil.
  7. Talep yaratmaya yönelik önlemler – Kimya sanayisinin ana nihai pazarlarında KDV oranlarının düşürülmesi ve talep artırıcı piyasa önlemleri.
  8. Avrupa'nın dışa bağımlılığını azaltmada kimyasalların kritik rolünün tanınması – Kritik İlaçlar Tüzüğü kapsamında Etkin Farmasötik Bileşenlerin AB'de üretilmesini güvence altına almak için tam destek. Fransa'nın önerdiği Kritik Kimyasallar Tüzüğü önerisinin detaylı şekilde analiz edilmesi.
  9. AB Rekabetçilik Fonu, Sanayi Karbonsuzlaştırma Hızlandırıcısı Tüzüğü ve Sanayi Karbonsuzlaştırma Bankası kapsamında kimya sanayisi için özel fonlar; ayrıca gösterim tesislerine yönelik kamu-özel sektör ortaklığı veya Ar&I fonu oluşturulması.
  10. REACH'in gerçekten sadeleştirilmesi – Cefic’in 10 maddelik planı temel alınarak, yatırımlar açısından öngörülebilirliği sağlayacak hedefe yönelik önlemlere ihtiyaç duyulmaktadır.


Cefic, AB liderlerinin sürece katılım taahhüdünü memnuniyetle karşılamakta, ancak bu diyaloğun somut sonuçlar doğurması gerektiğinin altını çizmektedir. Sanayi, yalnızca bir başka tartışma turunu daha kaldırabilecek durumda değildir—rekabetçiliği yeniden tesis edecek, sanayi istihdamını güvence altına alacak ve Avrupa'da sürdürülebilir inovasyonu destekleyecek net bir plana ihtiyaç vardır.


KAYNAK