AB Sınıflandırma, Etiketleme ve Paketmele Yönetmeliğinin Revizyonu: Neler Tehlikede?

CLP nedir?

31.08.2022

CLP nedir?

AB'deki Kimyasal Tehlike iletişimi, maddelerin ve karışımların sınıflandırılması için uyumlaştırılmış kriterler ve tehlikeli maddeler ve karışımlar için etiketleme ve ambalajlama kuralları aracılığıyla Sınıflandırma, Etiketleme ve Paketleme (CLP) Yönetmeliği ile düzenlenir. CLP, Birleşmiş Milletlerin Küresel Uyumlaştırılmış Sistemine (BM KUS) dayanmaktadır. Maddelerin veya karışımların üreticilerinin, ithalatçılarının veya alt kullanıcılarının tehlikeli kimyasallarını piyasaya sürmeden önce uygun şekilde sınıflandırmasını, etiketlemesini ve paketlemesini gerektirir. Bilgiler, ürünlerin güvenli kullanımına izin vermek için etiket üzerinde verilmiştir ve ambalaj tasarımı, içerdiği ürünün tehlikelerine bağlıdır.

CLP'nin revizyonu önemsiz bir mesele değildir

Avrupa Komisyonu tarafından üzerinde düşünülen önemli değişikliklerden biri, aşağıdaki özelliklere sahip maddeleri kapsayacak yeni tehlike sınıfları getirmektir: Endokrin Bozucular (ED); Kalıcı, Biyobirikimli ve Toksik (PBT); Çok Kalıcı ve Çok Biyobirikimli (vPvB); Kalıcı, Mobil ve Toksik (PMT) ve Çok Kalıcı ve Çok Mobil (vPvM) maddeler. Sonuç olarak, kimyasal üreticilerinin ambalaj üzerindeki etiketleri, Güvenlik Veri Sayfalarını ve REACH kayıt dosyalarını güncellemeleri gerekecektir.

Ancak asıl etki, CLP Tüzüğü'nün ikinci derece etkilerinde yatmaktadır, bu nedenle reformunun kimyasallara dayanan diğer tüm sektörler için geniş kapsamlı sonuçları olacaktır. Bu, kimyasallara dayanan değer zincirleri üzerindeki kimyasallar mevzuatının “dalgalanma etkisi” olarak adlandırdığımız şeydir.

Bu etkiye ne sebep olur? CLP kapsamındaki sınıflandırma değişiklikleri, risk yönetimine genel yaklaşım (GRA) kapsamında kimyasalların kısıtlamalarını ve yasaklarını otomatik olarak tetikler. Bu nedenle, yeni bir tehlike sınıfı atanması, herhangi bir maddeye özgü risk değerlendirmesi olmaksızın otomatik kısıtlama veya yasak anlamına gelecektir. 

Bu seçenek halihazırda mevcut REACH mevzuatı kapsamında mevcut olsa da, CLP'ye daha fazla tehlike sınıfı ekleneceği için bu jenerik yasaklara ve kısıtlamalara tabi maddelerin sayısı önemli ölçüde artacaktır. Üreticiler, portföylerinde tehlikeli olarak etiketlenmiş bir ürüne sahip olmak istemeyecekleri için belirli bir maddeyi veya ürünü durdurmaya da karar verebilirler, buna "kara listeye alma" etkisi denir.

Yaklaşan revizyonda kimya endüstrisinin konumu: “cerrahi” revizyon için 8 maddelik Eylem Planı

Cefic, Sürdürülebilirlik için Kimyasallar Stratejisinin hedeflerini desteklemektedir. İyi işleyen mevzuatın tamamen elden geçirilmesi olmadan iyileştirmenin gerekli olduğu durumlarda, AB kimyasallar yasasının temel taşları olan CLP ve REACH reformlarının, alanları etkin bir şekilde ele almaları için hedeflenen “cerrahi” bir şekilde yapılmasını sağlamak için Avrupa kurumları ve AB Üye Devletleri ile birlikte çalışmaya kararlıyız.

Değer zincirleri üzerindeki etki hesaba katılmalıdır.

CLP'deki değişikliklerin tüm değer zincirlerinde etkileri olacağından, Avrupa Komisyonu'nun stratejik ve temel değer zincirlerinin CLP reformundan olumsuz etkilenip etkilenmeyeceğini ve nasıl etkileneceğini ve gerektiğinde bu değer zincirlerinin nasıl korunacağını veya destekleneceğini belirlemek için dikkatli bir analiz yapması gerektiğine inanıyoruz. Aslında, Ricardo Energy & Environment tarafından Sürdürülebilirlik için Kimyasallar Stratejisi'nin etkilerinin ekonomik bir analizi kayıtlı 24.000'den 12.000'inin CLP'de önerilen değişikliklerden ve GRA kapsamında (risk yönetimine genel yaklaşım) müteakip yasaklar ve kısıtlamalardan etkilenebileceğini bulmuştur. Bu nedenle değer zinciri etkisi, AB'nin AB'de belirli değer zincirlerini (yeniden) kurma çabalarını olumsuz etkileyebileceğinden, herhangi bir politika değişikliği uygulanmadan önce daha ayrıntılı bir incelemeyi garanti eder.

AB CLP, BM süreciyle uyumlu hale getirilmelidir.

AB'nin CLP'si, kimyasalların güvenliğinin tüm dünyada tutarlı bir şekilde iletilmesini sağlamak için 1992'de [LS1] üzerinde anlaşmaya varılan iyi kurulmuş bir mekanizma olan Birleşmiş Milletler Küresel Uyumlaştırılmış Kimyasalların Sınıflandırılması ve Etiketlenmesi Sistemine (UN GHS) dayanmaktadır. Eylem ihtiyacını anlayarak, AB'nin bunu AB düzeyinde tek taraflı olarak yapmadan önce BM düzeyinde (UN GHS) yeni tehlike sınıflarının eklenmesini güvence altına almak için çok daha fazlasını yapması gerektiğine inanıyoruz. Bunun tersini yapmak, iyi işleyen küresel sisteme olan güveni sarsar ve tüm ülkeleri küresel BM GHS sınıflandırmasını uygulamaya çağıran Uluslararası Kimyasallar Yönetimine Stratejik Yaklaşım (SAICM) müzakereleriyle çelişir.

AB'nin güncellenen CLP'ye uygun olarak BM GHS'ye bir güncelleme önermesi mümkün olsa da, AB önerisinin tüm taraflarca kabul edileceğine dair şu ana kadar bir garanti yoktur. Geçici bir sapma daha sonra uzun vadeli bir sapma haline gelebilir.

BM GHS sürecinden önce CLP'ye yeni tehlike sınıfları eklemek de halk sağlığı ve çevre açısından herhangi bir değer katmamaktadır: EU REACH, CLP kapsamında yeni tehlike sınıfları ekleyerek kapsanacak tüm maddeleri halihazırda düzenlemektedir.

Yeni tehlike sınıfları için değerlendirme kriterleri için kanıta dayalı yaklaşım

Endokrin Bozucu özelliklere sahip maddeler için, hem kategori 1 hem de kategori 2 alt bölümleri için DSÖ (BM Dünya Sağlık Örgütü) tanımını tam olarak yansıtan kriterler çağrısında bulunuyoruz ve mevcut ilgili kanıtlarla olumsuz etkinin bir endokrin etki tarzının bir sonucu olması gerektiği gerçeğini göz önünde bulunduruyoruz. 

Karışımların sınıflandırılmasıyla ilgili olarak, olumsuz etkilerin sınıflandırılmasıyla tutarlı olarak pragmatik konsantrasyon limitlerinin getirilmesini istiyoruz (prensipte halihazırda CLP kapsamında sınıflandırılması gereken advers etkiye bağlı olarak %0,1 veya daha yüksek). 

Mevcut REACH gereklilikleriyle uyumlu PBT/vPvB kriterlerini destekliyoruz. CLP'deki olası değişikliklerden biri de Mobil (Mobile) (M) veya Çok Mobil (Very Mobile) (vM) özelliklere sahip maddelerin tanımlanması ve etiketlenmesidir. Bununla birlikte, geçmiş yıllardaki teknik ve politika tartışmaları, bir maddenin Mobil veya Çok Mobil olarak nitelendirilip nitelendirilemeyeceğine karar vermeyi mümkün kılacak güvenilir ve sağlam bir metodolojinin olmadığını doğrulamıştır. Bu nedenle ek veri ve “kanıt ağırlığı” yaklaşımını kullanmamız gerekiyor. 

Değişiklikleri uygulamak için yeterli geçiş süresi gerekecek

Yeni tehlike sınıflarının tanıtılması, tüm maddelerin yeniden sınıflandırılmasını ve yeni etiketlenmesini gerektirecektir. Maddeler yeniden sınıflandırılıp yeniden etiketlendikten sonra, madde karışımlarının da yeniden sınıflandırılması ve yeniden etiketlenmesi gerekecektir.

Karışımları hazırlayanlar, karışımlara ilişkin güvenlik bilgilerini güncellemeden önce, maddelere ilişkin tüm yeni sınıflandırma bilgilerine ihtiyaç duyarlar. Bu nedenle, maddeler ve karışımlar için en az iki yıl ve karışımlar için en az üç yıl olmak üzere iki ayrı ve ardışık geçiş dönemine ihtiyaç vardır.

CLP reformunun diğer unsurlarına ilişkin pozisyonumuz, AB CLP'nin etkin bir şekilde gözden geçirilmesi için bu 8 maddelik Eylem Planında özetlenmiştir.

*** AB CLP'nin Etkin Bir Şekilde Gözden Geçirilmesi İçin Cefic-8 Noktalı Eylem Planını İndirin.

Kaynak: https://cefic.org/media-corner/newsroom/revision-of-eu-classification-labelling-and-packaging-regulation-what-is-at-stake/